در این پست با یک ایده استارتاپی در صنعت مد با شما عزیزان همراه هستیم. برای همه ما پیش آمده که وقتی به مهمانی، جشن تولد، مراسم عروسی و غیره دعوت می شویم اولین چیزی که به ذهنمان خطور می کند این است که چه لباسی بپوشیم و کدام ست(هماهنگ) لباس بهترین انتخاب می تواند باشد. کیف،‌ کفش،‌ شلوار یا پیراهن‌های مختلف را کنار هم ست می کنیم تا بهترین انتخاب مشخص شود یا حتی ممکن است برای کامل شدن ست لباسمان نیاز به خرید کیف یا کفش مناسب آن را داشته باشیم. گه گاهی هم به تایید اطرافیان یا افرادی که سلیقه آنها مورد قبول ما است، نیاز داریم. حتی ممکن است ذهنمان برای ست لباسی که میخواهیم در محل کار بپوشیم درگیر شود. واضح است که این کار علاوه بر زمان‌بر بودن به انرژی زیادی نیاز دارد. در ادامه به توضیح ایده استارتاپی در صنعت مد و فشن با ما همراه باشید.

ایده استارتاپی مد و قشن

بسیاری از افراد و مدل های مشهور و تاثیرگذار از صفحه های اجتماعی خود برای معرفی یا فروش واسطه‌ایی انواع محصولات برند خاص به دنبال کنندگان و علاقه منداشان استفاده می کنند. خرید از این طریق به صورت واسطه‌ایی است یعنی حضوری یا آنلاین به فروشگاه محصول مربوطه مراجعه می کنند. در غیر این صورت باید با تشکیل یک شرکت، تنظیم مالی، طراحی، حقوقی، خدمات مشتری، مدیریت موجودی، انبار، حمل و نقل و تمام این موارد را درنظر بگیرند.
بسیاری از برنامه‌های مد و استایل برای راحتی خرید آنلاین راه اندازی شده است. ویلوید (VILLOID) یکی از بهترین این برنامه‌ها است و با اندکی تفاوت توانسته رضایت و استقبال خوبی را به دنبال داشته باشد.
در این برنامه افراد مشهور و تاثیرگذار که علاقه به فروش یا تبلیغ برند‌های مختلف یا محصولات مورد علاقه خود را دارند، می توانند فروشگاه مجازی خود را راه اندازی کرده و با ایجاد ست‌های مختلف هوادار و دنبال کنندگان را جذب کنند.
کاربران عادی هم در این برنامه سرگرمی خود را دارند، آنها با ایجاد برد یا انتشار عکسهای خود، ست‌های مختلف با رنگها و برند‌های متفاوت سلیقه خود را به اشتراک بگذارند و تحسین دیگران را برمی انگیزند.

ایده استارتاپی مد و فشن

کسب درآمد:

هر فردی تبلیغ و معرفی محصولات و برند های متفاوت را در بردهای متنوع در فروشگاه شخصی خود دارد. بدین ترتیب از فروش هر محصول فروشگاه خود کمیسیون دریافت میکند.

استایل‌های مورد علاقه را دنبال کنید و استایل خودتان را به دنیا نشان دهید.

ویلوید :

ویلوید یک پلت فرم تجارت الکترونیک مقیاس پذیر است که در آن افراد تاثیرگذار با ثبت نام، فروشگاه خود را راه اندازی می‌کنند واز موجودی گسترده ویلوید استفاده کرده تا به دنبال کنندگانشان محصولات مرتبط را بفروشند.
این پلتفرم اساسا کمی شبیه شاپیفای (Shopify ) عمل میکند با این تفاوت که ویلوید خدمات مشتری و موجودی را نیز کنترل میکند. در ویلوید برندهای مختلف را میتوان دنبال کرد و آیتم دلخواه را از دسته بندی مناسب انتخاب کرد. در اینجا هر فردی میتواند سبک و استایل مورد نظر خود را ایجاد کند. ویلوید بتدا در نروژ پس از حضور تیم در انکوباتور 500 استارتاپ و تامین مالی افرادی از نروژ راه اندازی شد.

دوران رشد:

شرکت 500 استارتاپ‌ با تماسی به آنها پیشنهاد داده که در برنامه 4 ماهه این شرکت حضور داشته باشند. ظرف مدت یک هفته فعالیت خود را در کمپ سیلیکون‌ولی شروع کردند. در بین 40 استارتاپ گوناگون از سراسر جهان بودند.

استارتاپ برگزیده

هفته بازاریابی دوره 500 استارتاپ:

در طول هفته بازاریابی در صورت انتخاب پروژه 125 هزار دلار سرمایه‌گذاری بر روی آن انجام م یشود. 5 درصد وام که بعدا به سهام شتابدهنده تبدیل میشود. 25 هزار دلار برای تامین هزینه‌های حضور در شتابدهنده همان لحظه برگشت داده میشود. 5 درصد ثابت قابل تبدیل ،این شرکت تخفیف قابل توجهی بر سهام های خریداری شده را می گیرد مانند اغلب شتاب دهنده ها. ارزش برنامه ،دانش،شبکه و پلتفرم تامین مالی، ارزش این هزینه را دارد(Gjesteskribent, 2016).
در اواخر سال 2014 جین کویسکویک دریافت که برای معرفی و موفقیت بیشتر بین المللی نیاز به یک شخصیت شناخته شده در صنعت مد دارد. به همین منظور از الکسا چانگ درخواست کرد که دوباره برند سازی کند و شخصیت اصلی اپلیکشین باشد. وی پس از چند ماه فعالیت در کنار تیم ویلوید، در یک مهمانی برنامه را در معرفی کرد.

ایده های استارتاپی مد و فشن

 

چانگ در ویلوید فروشگاه خود را راه اندازی کرد و شما می توانید عکسهای چانگ را با آیتم های مشابه که قابل انتخاب وخرید هستند ببینید،لایک کنید و فروشگاه را دنبال کنید. چانگ بسیاری از دوستانش که در حوزه مدلینگ فعالیت دارند را با خود همراه کرده است. با توجه به خبرها صنعت دیجیتال افراد تاثیرگذار سالانه 2.5 میلیارد دلار ارزش دارد و طبق نظرسنجی فوربز،92 درصد از مصرف کنندگان به فرد تاثیرگذار بیشتر از آگهی اعتماد دارند شرکت ویلوید به اقتصاد قدرتمند افراد مشهور و تاثیرگذار توجه کرده است و قصد دارد در آن سهمی داشته باشد (MAU, 2017). ویلوید بیشتر از 300 هزار نفر کاربر وفادار دارد. از آمریکا و انگلیس(Serrano, 2016)با بیشتر از ۵۵۰ برند مختلف.کاربرانی که با یک کلیک اقدام به خرید می کنند و ویلوید کمیسیون از هر فروش برای هزینه های پلتفرم و تامین تکنولوژی دریافت میکند(MAU, 2017).

سرمایه گذاران اولیه:

Carine Zeier
فعال در حوزه سرمایه گذاری خطرپذیر،متخصص در تجاری سازی فناوری است.
Deepak Rajegowda
سرمایه گذار و متخصص در حوزه استراتژی برند است.
Kalle Hillfelt
فعال در حوزه سرمایه گذار خطر پذیر و تجارت الکترونیک است.
Øystein J. Barra
سرمایه گذار و متخصص در حوزه بازاریابی و تجارت الکترونیک است.
قبل از بین المللی شدن، ویلوید از طرف تلنور (شرکت تلکام نروژی) و گروه رسانه ایی شیبستد (شرکت جهانی رسانه آنلاین) حمایت میشدو با قراردادهای عمومی و فردی با برندها،کمیسیون،تبلیغات و توافق های برد برد مرتبط دیگر،کسب درآمد می کرد.

بنیانگذاران:

بنیانگذاران استارتاپ

 

الکسا چانگ(Alexa Chung):

مدیر نوآوری
وی در سال 1983 در انگلستان بدنیا آمد. طراح مد،مدل،مجری تلویزیون و نوسیندهکتاب “آن” است.کار مدلینگ خود را از 16 سالگی برای مجلات معتبر آغاز نمود(Wikipedia).برند تجاری الکسا چانگ را در سال 2016 راه اندازی کرد(alexachung, 2016).الکسا یکی از خوش پوش ترین مدل ها در جهان است.5 میلیون دنبال کننده در اینستاگرام.

جین کویسکویک(Jeanette Dyhre Kvisvik):

بنیانگذار و مدیر عامل
رهبر راه حل و نتیجه محور و نوآور،کارآفرین تکنولوژی با سابقه مشاور مدیریتی،ارتباطات،استراتژی و حقوق است.چندین استارتاپ را به اجرا درآورده است.متخصص در کارآفرینی استارتاپ ها،تکنولوژی موبایل و بازاریابی دیجیتال است.

کارین کالمن(Karin kallman):

مدیر ارشد بازاریابی
وی سرمایه گذار و دارای تحصیلات در حوزه اقتصاد کلان و کسب و کار بین المللی است.در شرکت گوگل فعالیت میکند.

جرل اسنرتینگ (Jarle Snertingdalen)

مدیر ارشد عملیاتی
جرل دانش آموخته تکنولوژی و علوم کامپیوتر است.او بیشتر از 9 سال درصنعت ساخت بازی های آنلاین فعالیت دارد.مهترین مسئولیت او توسعه محصول و مدیریت اجرایی شرکت است(Snertingdalen).وی تنها دغدغه خود را حل مسائل افراد تاثیر گذار و مصرف کنندگان از طریق برنامه ویلوید بیان نموده است(Snertingdalen, 2016).

ورود به بازار:

با حضور الکسا چانگ، ویلوید توجه بیشتری به خود جلب کرد.پس از معرفی آن به وسیله چانگ ،دانلود برنامه افزایش پیدا کرد و در مدت حدود یک هفته 10 هزار برد جدید ایجاد شد. فعالیت ویلوید در بیش از 200 کشور سراسر جهان و دراس آنها امریکا و انگلیس و چین قرار دارند،گسترش یافته است(angel)

ایده های استارتاپی

نظرات رسانه ها و مجلات بین المللی:

ویلوید در سال 2015 هنگامی که راه اندازی شد مورد استقبال مجلات ال و وگ،اپل ،فوربز و چندین سایت رسانه ایی بزرگ قرار گرفت.
گراسیا :احتمالا بزرگتر از فیسبوک خواهد شد.
ال :شیوه و سبک لباس پوشیدن شما را برای همیشه تغییر میدهد.
ووگ : که برای برنده شدن فشن ویک به آن نیاز دارید.
هارپر بازار :ویلوید ترکیبی از پینترست و اینستاگرام است.

موفقیت ها و شکستهای این استارتاپ:

چانگ و کالمن تاکید دارند که اپلیکشن هنوز جای کار دارد.سرعت پایین به دلیل اسکرول بی پایان از برد هایی که با عکسها و محصولات الهام بخشی که به وسیله کاربران ساخته شده است،از طریق مشاهده و بازخورد کاربران اصلاح میشود(Serrano, 2016).تامین مالی برای پیشرفت این برنامه یکی از دغدغه های بنیانگذاران آن محسوب میشود.
ویلوید شبیه به دیگر برنامه های مد و استایل پلیور،ترندبل،د کولز،پز،اسنپیت،اسپرینگ و د نت ست است.یکی از نقاط ضعف آن،اجرا و قابل دسترس بودن بر روی پلتفرم ios است.متاسفانه پیش از نیز اپلیکیشن های دیگری با افراد تاثیرگذار پشتیبانی میشدند ولی نتوانتستند علاقه عموم را حفظ کنند.این موفقیت بلند مدت را تضمین نمیکند.تنها زمان نشان میدهد ویلوید یا نت ست یا اپلیکیشن دیگری موفقیت نهایی را میتواند کسب کند(MAU, 2017).

 

منابع:

Villoid

alexachung

angel