همه‌‌ی ما تجربه‌ی مسافرت بین شهری، در ایام شلوغ داریم. تعطیلات پیش از عید نوروز یا تعطیلات چند روزه همیشه باعث می‌شود تا ترمینال‌ها پیش از حد شلوغ شوند. در این ایام برای خریدن یک بلیط اتوبوس یا قطار باید روزها قبل اقدام کنید. اگر بنا به دلایلی نتوانید بلیط خود را از قبل خریداری کنید؛ ممکن است بلیط موجود نباشد و شما هرگز به مقصد نرسید. در کشوری پهناوری مثل ایران فواصل بین استان‌ها و شهرها زیاد است و حجم مسافرت‌های بین استانی نیز به همان نسبت زیاد است. اما به دلیل مرزبندی جغرافیایی، مسافرت خارج از کشور بدین صورت انجام نمی‌گیرد. اما در قاره‌ای مثل اروپا، حجم مسافرت‌های بین کشوری نیز، زیاد است.

به دلیل شرایط خاص اروپا و مرزبندی کشورهای آن و البته به دلیل کم بودن فواصل بین کشورها، حجم بالایی از مسافرت بین این کشورها انجام می‌شود. ایام تعطیل در اروپا نیز مانند ایران باعث سردرگمی مسافران، پر شدن قطارها و اتوبوس‌ها و افزایش نرخ کرایه‌ی آنها می‌شود. در این شرایط استارتاپی به نام بلابلاکار (BlablaCar) کار خود را شروع کرد.

سفرهای دسته‌جمعی

بلابلاکار یک بستر مانند اسنپ در ایران است. مشابه فرایندی که در اسنپ رخ می‌دهد در این بستر نیز اتفاق می‌افتد. اما بلابلاکار تفاوت‌هایی با سیستم‌های مشابه دارد. اولین تفاوت، مسیرهای بلابلاکار است. بلابلاکار برای سفرهای بین‌شهری و بین کشوری به خصوص در قاره اروپا طراحی شده‌است. دومین تفاوت و بزرگترین تفاوت آن با سایر سرویس‌های مشابه، نحوه‌ی مسافرگیری این بستر است. بلابلاکار مانند یک شبکه‌ی اجتماعی عمل می‌کند. در واقع اپلیکیشن یا سایت این شرکت، راننده و مسافر را بهم متصل می‌کنند. خود کمپانی هیچ خودرویی ندارد و تمام فعالیت آن در دلالی مسافر، خلاصه می‌شود.

بلابلاکار سفر

با استفاده از نرم‌افزار موبایل و یا وب‌سایت می‌توان در بلابلاکار ثبت‌نام کرد. پس از این مرحله می‌توان مشخص کرد که فرد، مسافر یا راننده است.  اگر راننده و صاحب خودرو باشید و تمایل به اشتراک‌گذاری خودروی خود با مسافر را داشته باشید؛ این امکان را انتخاب کرده، مقصد را مشخص می‌کنید. همچنین اگر مسافری با توجه به ساعت حرکت و مقصد شما وجود داشته‌باشد، وی را سوار کرده و سفر خود را آغاز می‌کنید. در ازای این سفر مبلغ مشخصی پس از اتمام سفر به حساب شما واریز می‌شود. البته حق کمیسیون مشخصی نیز به حساب شرکت وارد می‌شود.

اگر مسافر باشید مقصد و ساعت دلخواه خود را انتخاب می‌کنید. اگر فردی در این ساعات سفر کند و تمایل به اشتراک‌گذاشتن خودروی خود با شما یا دیگر مسافران را داشته‌باشد به شما اعلام می‌کند و بدین ترتیب سفرهای دسته‌جمعی شکل می‌گیرد. این سفرها باعث کاهش خودروهای تک‌سرنشین و به طبع کاهش آلودگی و ترافیک می‌شود. از طرفی، در ایام شلوغ، مشکل خرید بلیط و پرشدن اتوبوس و قطار نیز حل می‌شود.

برای بهینه کردن سفر و افزایش امنیت آن، هر فردی، چه راننده و چه مسافر، صفحه‌ی پروفایل شخصی به همراه عکس و اطلاعات تماس در بلابلاکار می‌سازد. همانند یک شبکه‌ی اجتماعی صفحه‌ی هر فرد شامل اطلاعات شخصی و سفرهای او است. بدین ترتیب زمانی که خودرویی به اشتراک گذاشته‌ می‌شود، هم افراد داخل خودرو و هم خود کمپانی از اطلاعات یکدیگر باخبرند؛ تا امنیت سفرها تضمین شود.

برای بهینه‌تر کردن این پلتفرم، تیم بلابلاکار دائم در حال بررسی پروفایل، نظرات و پیشنهادات اعضای آن هست. تیم پشتیبانی نیز همواره مشغول رصد کردن سفرهای در حال انجام است. اروپا کشورها و زبان‌های مخلتفی دارد. به همین دلیل تیم پشتیبانی، کار دشواری پیش‌رو دارد.

بنیان‌گذاران

فردریک مازلا (Frédéric Mazzella) به همراه دو تن دیگر به نام‌های نیکولاس بروسان (Nicolas Brusson) و فرانسیس ناپز (Francis Nappez) بنیان‌گذاران شرکت بلابلاکار هستند. بنیان‌گذار اصلی و طراح اصلی شرکت فردریک بود. این ایده زمانی به ذهن فردریک رسید که در ایام کریسمس در سال 2003 تلاش می‌کرد به فرانسه بازگردد. بعد از تلاش‌های زیاد برای تهیه بلیط قطار یا اتوبوس وی متوجه شد که در این ایام استفاده از حمل و نقل عمومی بسیار سخت است.

در نهایت خواهر راضی شد، که او را به فرانسه بازگرداند. در مسیر بازگشت وی متوجه شد، که تعداد زیادی وسیله‌ی نقلیه‌‌ی تک سرنشین در اتوبان در حال حرکت هستند. بعد از کمی فکر ایده‌ی تاسیس شرکتی به ذهن فردریک رسید که با استفاده از آن بتوان برای اشتراک‌گذاری سفرهای طولانی استفاده کرد. بدین ترتیب بلابلاکار در 2006 تاسیس شد.

در طول این سال‌ها فردریک با تلاش زیاد توانست بلابلاکار را به عنوان یک پلتفرم موفق معرفی کند و هم‌اکنون این شرکت به عنوان بزرگترین شرکت در زمینه‌ی حمل و نقل جاده‌ای به صورت اینترنتی و اشتراکی مطرح است.

موسس بلابلاکار

دوران رشد

در ابتدای راه، بلابلاکار یک استارتاپ کوچک ولی کارامد بود. با ادامه‌ی روند رشد شرکت در سال 2008 ، فردریک متوجه شد که اشکالات زیادی در این سیستم وجود دارد. راننده‌ها و مسافران، کوچک‌ترین اطلاعاتی از هم ندارند و ممکن است امنیت سفر به خطر بیافتد. در طول یکی از سفرهای خود فردریک با استفاده از بلابلاکار، وی متوجه شد که برخی از رانندگان برای حل این مشکلات دست به اقداماتی شخصی زده‌اند. برخی از رانندگان بلک‌لیستی از مسافرانی تهیه کرده‌اند که یا مزاحم و یا اصطلاحا بد سفر بوده‌اند. به همین دلیل فردریک و همکارانش با تلاش شبانه‌روزی پلتفرم را مجددا طراحی کرده تا هم مسافران و هم رانندگان بیشتر از یکدیگر اطلاعات داشته باشند.

کمپانی روند رو به رشد خود را حفظ کرد و هم‌بنیان‌گذار شرکت، یعنی نیکولاس توانست، در بیش از 20 کشور مختلف بلابلاکار را معرفی کند. همچنین این شرکت هم‌اکنون یک شعبه‌ی فعال در کشور هند دارد. نیکولاس که از 2016 به عنوان CEO در شرکت مشغول به کار است. در طول این سال‌ها سه سرمایه‌گذار نیز جذب شرکت شدند، تا ارزش سرمایه‌ی شرکت بلابلاکار به بیش از 440 میلیون دلار برسد.

در سال 2006 بلابلاکار با جذب فرانسیس ناپز، تیم مدیریت خود را تکمیل کرد. فرانسیس متخصص بازاریابی است و ایده‌های وی باعث شد تا این شرکت با هزاران عضو فعال تبدیل به استارتاپی بزرگ با میلیون‌ها کاربر شود. در شعبه‌ی مرکزی این شرکت، هم‌اکنون بیش از 130 کارمند مشغول به کارند و با بیش از 20 زبان در دنیا در حال برقراری ارتباط با مشتریان هستند.

فردریک بلابلاکار

در حال حاضر بلابلاکار بیش از 60 میلیون کاربر، در 22 کشور دنیا دارد. میزان سفرهایی که با استفاده از سرویس بلابلاکار انجام می‌شود به طور میانگین 300 کیلومتر است. در طول سه ماه‌ی سال جاری بیش از 18 میلیون سفر در این شرکت ثبت شده‌است.

نتیجه‌گیری

سفرهای اشتراکی مزیت‌های زیادی برای یک جامعه به  همراه دارد. استفاده از یک اتوموبیل برای جابه‌جایی بیش از یک نفر، مشکلات ترافیکی را حل می‌کند. آلودگی هوا به شدت کاسته‌ می‌شود و در ایامی که تعداد سفرها زیاد است، از حجم مسافران وسایل حمل و نقل عمومی می‌کاهد. این سفرها با هزینه‌ی کمتر انجام می‌گیرد و امکانات کمتری به نسبت یک قطار یا اتوبوس، لازم دارد. از لحاظ اجتماعی افراد را به هم نزدیک‌تر می‌کند و باعث سلامت روانی جامعه می‌شود. در کنار تمام این مزیت‌ها، معایبی نیز به همراه دارد. تامین امنیت سفر یکی از بزگترین چالش‌های پیش‌رو است. شناخت راننده و مسافر از یکدیگر کم است. آدم‌ربایی، سرقت و … مشکلاتی است که می‌تواند در طول سفر پیش بیاید. البته پشتیبانی شرکت بلابلاکار، تضمین می‌دهد که این اتفاقات هرگز رخ نخواهد داد. اینترنت و تکنولوژی به شرکت کمک می‌کند تا در هر زمانی بتواند ماشین، راننده و مسافر را ردیابی کند؛ تا از بروز حوادث جلوگیری کند.

منابع: