جان انگرت

جوان خوشفکر، متولد سال 1981 (1360 شمسی) در نزدیکی وورزبورگ آلمان، که رویایش تسخیر جاده های اروپا بود. جان انگرت تحصیلات آکادمیک خود را در زمینه مدیریت بازرگانی، با رویکرد فنی و مالی در اشتوتگارت آلمان و به صورت هم زمان اتاوا کانادا ، در حوزه تحقیق در قیمتگذاری خدمات در مدرسه مدیریت بیشایم، به پایان رساند. نخستین گام پیوند او با صنعت اتوبوسرانی، سازماندهی یک سفر اسکی در طول سال تحصیلی اش بود. در سال 2012، او به عنوان مشاور استراتژیک در گروه بین المللی مشاوره بوستون مشغول به کار شد. تا اینکه تصمیم گرفت کسب و کار خود را با دو تن از دوستان نزدیکش شروع کند. بنابراین با تاسیس یک شرکت استارت آپ آلمانی، پروژه صعود بر قله های موفقیتش را کلید زد.

جان انگرت یکی از سه بنیانگذار، مدیرعامل و مدیر منابع انسانی شرکت فلیکس باس است. فلیکس باس جایی هست که در آن بزرگترین رقیب تجاری تبدیل به یک شریک شده است. همچنین قیمت های باور نکردنی و اینترنت رایگانش، یک رقیب قدر برای ارائه دهندگان خدمات مسافرتی کلاسیک در سراسر اروپا ایجاد کرده است. ایده های نوآورانه که بصورت مداوم در مدیریت برنامه ریزی ناوگان حمل و نقلی فلیکس باس، تزریق می شود باعث شده که، رده های صدر جدول بازار را بخود اختصاص دهد.

گفتگوی پیش رو، داستان یکی از ایده پردازان و بنیانگذاران این شرکت بزرگ بین المللی را بازگو می کند.

جان انگرت

  • سلام، آقای انگرت، فلیکس باس چیست و چطور ایده اش به ذهنتان وارد شد؟

جان انگرت:  ما ترکیبی از فناوری استارت آپ، تجارت الکترونیک و شرکت های حمل و نقل کلاسیک هستیم. مجموعه این عوامل به اضافه ، شراکت با یک شرکت اتوبوسرانی سایز متوسط ​​ ، باعث شده یکی از بزرگترین شبکه های اتوبوسرانی در اروپا به پیش ببریم. هدف ما ارتقاء پایدار و جایجایی راحت و مقرون به صرفه است. ایده فلیکس باس را در سال 2009 ، همراه با اندرو و دانیل در “نیوزبار” مونیخ ارائه دادیم. این یک فرصت منحصر به فرد برای ایجاد، یک بازار کاملا جدید بود. من و آندره، مشاوره استراتژی و دانیل، بخش فناوری اطلاعات شرکت را عهده گرفت. تا بحال ،به غیر از سفر اسکی و شرکت ترابری مونیخ، با حمل و نقل شهری دیگری، سر و کار زیادی نداشتیم. اما موضوعی پیدا کردیم که برایمان بسیار هیجان انگیز بود. به همین دلیل، در سال 2011 به دنبال سرمایه گذار و شرکای واجد شرایط می گشتیم. با این وجود، تقریبا دو سال به طول انجامید تا سرانجام، امتیاز انحصار راه آهن را بگیریم . بالاخره، در تاریخ 13 فوریه 2013، ما با سه خط ترابری با قوانینی جدید شروع بکار کردیم. سال 2015، آغاز همکاری با شرکت مین فرنباس بود. که اکنون هر دو در کنار هم به عنوان بزرگترین ارائه کننده خدمات مسافرتی راه دور، در اروپا هستیم.

جان انگرت

جان انگرت در کنار آندره شواملین یکی دیگر از موسسان فلیکس باس

  • گروه های هدف شما با شرکت فلیکس باس چه کسانی هستند و چند سال آینده بازار را چگونه تخمین می زنید؟

جان انگرت: اساسا، هر کسی که در حال و هوای سفری مدرن، ارزان قیمت و مداوم است، را مخاطب قرار می دهیم. در ابتدا تمرکز ما بر روی، دانشجویان و کاربران اینترنت، تلفن همراه و گروههای حامی محیط زیست بود. ولی بعدا، با ایجاد استانداردهای بالای راحتی و فرصتهای فروش ثابت، گروههای بیشتری را جذب کردیم. فرصت های رشد زیادی در ترافیک مرزی در اروپا وجود دارد. اما هنوز هم در داخل آلمان، پتانسیل استفاده نشده، داریم.

  • به طور دقیق در فلیکس باس چه چیزی عرضه می کنید؟

جان انگرت: در حال حاضر روزانه، در بیش از 10000 مسیر در 14 کشور خدمات ارائه می دهیم. علاوه بر قیمت پایین بلیط های مان، با کیفیت سرویس بسیار بالای خدماتمان، نظیر؛ اینترنت رایگان، سوکت، صندلی، با کیفیت تضمینی و تهویه مطبوع هوای اتوبوس، استانداردهای راحتی جدیدی را برای مسافران، در آلمان، تعریف کرده ایم. با استفاده از خدمات خرید بلیط آنلاین، انعطاف در حذف و رزرو مجدد آن، اطلاعات به روز سفر، از طریق یک برنامه موبایل رایگان، کانال های توزیع جدید و قابل دسترس فراوان به سایت، امکان دسترسی آسان، قابل قبول، مداوم و راحت به جابجایی را فراهم کرده ایم.

  • چگونه مدل کسب و کارتان کار می کند – یعنی چگونه کسب درآمد می کنید؟

جان انگرت: تا جای ممکن اغلب همانند سایر اتوبوسرانی ها درآمد کسب می کنیم. تیم های ما در برلین و مونیخ، بازاریابی، فروش، فناوری اطلاعات، رزرو بلیط، خدمات مشتریان، گسترش شبکه و رشد اقتصادی در سراسر اروپا را پیش می برند. شرکای محلی، اغلب شرکت های اتوبوسرانی رده دوم و سوم پایین دستی ما هستند که، خط عملیاتی و ارائه ناوگان اتوبوس را انجام می دهند.

  • بیش از 600 اتوبوس در جاده های اروپا هستند – چگونه می توانید همه اینها را تامین مالی کنید؟

جان انگرت: رشد سریع ما به لطف مدل شریک تجاری، که در بالا توضیح داده شد، بود. به این ترتیب، ریسک سرمایه گذاری را به طور متوازن تعدیل کردیم. علاوه بر این، ما حامیان تجاری مختلفی در هیئت مدیره داشتیم و میتوانستیم سرمایه گذاران بزرگ را، در مسیر راه اندازی یک استارت آپ با ایده شبکه اتوبوسرانی راه دور سرتاسری کشوری، ترغیب کنیم.

 

 

  • بزرگترین سختی در کدام قسمت فرآیند تأسیس بود؟

جان انگرت: علاوه بر عدم اطمینان دائمی روز افزون، همراه با توسعه کار، بزرگترین دشواری، یافتن شریک مناسب در اتوبوسرانی بود. ما مجبور بودیم، شرکتهای سنتی سایز متوسط را جهت سرمایه گذاری در بازاری ذهنی و غیرمستقیم، متقاعد کنیم.

جان انگرت

  • از زمان اولین ایده چه مرحله های توسعه، را گذرانده اید؟ و تا به امروز بزرگترین نقطه عطف و مایلستون پروژه چه بوده است؟

جان انگرت: مسلماً، بزرگترین نقطه عطف تا کنون، دیدن اولین فلیکس باس در جاده بود. تا قبل از آن، این پروژه فقط اسلایدهای خوب و یک طرح تجاری بود. پس از آن، در ژانویه “انفجار بزرگ” رخداد؛ ادغام فلیکس باس و مین فرنباس.

  • علت ادغام با مین فرنباس چیست و چه چیزی برای شما تغییر می کرد؟

جان انگرت: پس از دو سال رقابت سخت با بزرگترین رقیب، به اجبار به هم پیوستیم. قبل از ژانویه هیچ کس این انتظار را نداشت. پس از اینکه هر دو تیم مجبور شدیم، اعتراف کنیم، دیگری کار خوبی ارائه کرده است، در سال 2014 در یک باغ در مونیخ مبادلاتی انجام دادیم. همچنین کشف کردیم که نقاط قوت دو شرکت، تقریبا مکمل هستند. در نهایت پس از یک جدل طولانی برای رنگ اتوبوس ها، تصمیم به ادغام گرفتیم. این تصمیمات تاثیرات گسترده ای نه تنها بروی ما پنج مدیر عامل، بلکه روی تیم ها و تک تک  کارمندانمان در برلین و مونیخ، داشت. یکی از مسائل، این بود که می بایست دو فرهنگ شرکتی مختلف را بدون اینکه هویت و حمایت کارکنان را از دست دهیم، تحت یک لوا قرار دهیم. چند ماه آخر برای همه بسیار استرس آور بود و ما واقعا به تیم مان و سرعت ادغام و اجرایمان، افتخار می کنیم.

  • شما حدود 500 کارمند دارید. آیا در مورد مدیریت کارکنان راهنمایی های مفیدی برای بنیانگذاران دارید؟

جان انگرت: می دانیم که تنها از طریق کارکنانمان، توانستیم تا این زمان موفق شویم. به همین دلیل ما زمان زیادی را صرف رویدادهای تیمی، کارگاه های مشترک و بازخورد منظم کارمندانمان، می کنیم. همچنین با وجود تفاوت اندازه و محل تیمها، ساختار سلسله مراتب مسطح و ارتباط مستقیم را حفظ کرده ایم. به لطف خودباوری در توانایی های شخصی، چه از سوی کارآموزان چه از سوی کارمندان با سابقه، فضای کافی برای امکان همکاری های سازنده، ایجاد کردیم. بعلاوه مدیریت، در فلسفه مین فرنباس این است: ” انتخاب فرد برای همراهی، مهم است.”

  • بازاریابی آنلاین بخش مهمی از استراتژی کسب و کار شماست. چه نکته ویژه ای به عنوان یک موسس در بازاریابی آنلاین وجود دارد؟

جان انگرت: تجزیه و تحلیل هوشمند اطلاعات؛ کدام کار، مقیاس پذیر است؛ چیزهایی که عایدی ندارد، باید کنار گذاشته شود؛ آزمایش و خطای زیاد و جسارت مداوم جهت انجام اقدامات جدید؛ همه و همه جزء ملزومات است.

  • اهداف و مراحل بعدی برای دوازده ماه آینده شما چیست؟

جان انگرت: ما اکنون می خواهیم از تجربیات به دست آمده در بازار آلمان در سطح بین المللی استفاده کنیم. به همین دلیل ، از ابتدا شبکه گسترده اروپا را پیش می بردیم. هدف ما 1000 دستگاه، اتوبوس سبز تا پایان سال است.

  • شما یک کارآفرین موفق هستید – سه توصیه به موسسان دیگری که می خواهند همانند شما موفق باشند، بفرمایید؟

جان انگرت: اینکه شجاع باشند، معتبر و قابل اطمینان باقی بمانند و یک تیم موسس عالی تشکیل دهند. همچنین بیاد داشته باشند، دیدگاه های مختلف در یک هدف مشترک در هر فاز باید، مطلقا یکی بشود.

  • بسیار ممنون از این که وققتتان را در اختیار ما گذاشتید.

منابع: