در دو قسمت اول ( قسمت اول  قسمت دوم ) با مراحل اولیه و ابتدایی کارآفرینی آشنا شدیم. حال مطلب را در گام طلایی ادامه می دهیم. پس ابتدا نقشه راه را مرور می کنیم. برای این کار، یک تحقیق جامع از پایگاه ویکی هاو که از پایگاههای اینترنتی معتبر انجام شده، مانند: (Businessinsider , nytimes, fortune, entrepreneur, forbes, wealthybrain, the U.S. Small Business Administration (SBA راههای کارآفرین شدن و تفکر کارآفرینی را به شکل جامع توضیح داده. ما برای راحتی حال خوانندگان گرامی خیلی خلاصه، موارد مهم آن مقاله را بخش به بخش جهت مطالعه قرار دادیم.

مراحل طلایی:

مراحل طلایی

1- بررسی شخصیت فردی خودتان

  • به اولویت های خود فکر کنید. از خودتان سؤالاتی راجع به آنچه از زندگی می خواهید، و همچنین راجع به شغل خود بپرسید. دستیابی به اهداف در زندگی چیست؟ چه چیزی برای شما مهم است؟ حاضر به قربانی کردن چه چیزهایتان هستید؟
  • تصمیم بگیرید که آیا شخصیت شما مناسب کارآفرینی است. رئیس خود بودن برای بسیاری از افراد هدفی است ، اما برخی از افراد نسبت به دیگران بهتر از دیگران مناسب این سبک زندگی هستند. دانستن چگونگی واکنش در برابر وقایع به شما کمک می کند تا به اهداف خود برسید.
  • نقاط قوت خود را ذکر کنید. با توجه به نقاط قوت و ضعف خود با خودتان صادق باشید. وقتی با سرمایه گذاران بالقوه صحبت می کنید یا به مشتری محصول یا خدمات خود را می فروشید ، باید ایده کاملی از نقاط قوت خود داشته باشید تا بتوانید با آنها و با دیگران ارتباط برقرار کنید.
  • عزم به موفقیت بکنید. وقتی به کارآفرینی شروع می کنید، انرژی و عزم، شما را علی رغم بسیاری از موانعی که با آنها روبرو خواهید شد، پیش خواهد برد. برای خود باوری به اندازه کافی ایده آل گرا باشید تا به خودتان ایمان داشته باشید اما در عمل به اندازه کافی واقع گرا باشید تا واقعیت های وضعیت شغل خود را بررسی کنید.

2- اصول خود را وضع کنید.

  • طوفان فکری یک ایده عالی است. بیشتر مشاغل با یک ایده قانع کننده شروع می شوند. خواه این یک خدمتی که مردم به آن نیاز دارند، یا محصولی که زندگی را آسان تر می کند، یا چیزی که ترکیبی از هر دو باشد. دنیای تجارت مملو است از ایده های عالی (و بسیاری از ایده های نه چندان عالی). آنچه شما را مجزا می کند این است که آیا شما می توانید طاقچه ای یا جای خالی برای پر کردن پیدا کنید.

  • در مورد بازار خود تحقیق کنید. نکته اصلی برای شروع یک تجارت این است که محصول یا خدمات خود را نیاز سنجی کنید. آیا آنچه شما می توانید پیشنهاد دهید تا حالا انجام شده یا اگر انجام شده، بخوبی ارائه شده ؟ آیا نیاز کافی برای پشتیبانی از تقاضا وجود دارد،آیا تدارک کافی برای تقویت مطالبات وجود دارد؟
  • با مشتریان موجود یا بالقوه صحبت کنید. شما می توانید بیشترین محصول یا خدمات را در جهان داشته باشید، اما اگر کسی نمی خواهد هزینه ای را برای آن بپردازد، تجارت شما خراب می شود و از بین می رود. گفتگو با دیگران همچنین به شما در آماده سازی برای ترغیب سرمایه گذاران کمک می کند.
  • آنچه را که می توانید روی آن ریسک کنید تعیین کنید. کارآفرینی همیشه بازی ریسک و پاداش است، اما اغلب ریسک بیشتر است (به خصوص در آغاز). از تمام دارایی های خود استفاده کنید و بفهمید که واقعاً چه مقدار پول (زمان و انرژی) برای سرمایه گذاری دارید.
  • ایده “ضرر قابل قبول” را درک کنید. مطابق نشریه “Forbes” ، “ضرر قابل قبول” این ایده است که ابتدا باید روند نزولی احتمالی سرمایه گذاری خود را تعیین کنید و سپس تنها روی مقداری و چیزی سرمایه گذاری کنید که در صورتی که کسب و کار، مطابق نقشه شما پیشرفت نکرد، زمین نخورید. در این صورت اگر سرمایه گذاری شما به نتیجه نرسد، این برنامه ریزی، مقیاس شکست را خیلی محدودتر می کند.
  • تعهد به یک هدف، نه یک برنامه. یکی از مهمترین موارد برای کارآفرینی انعطاف پذیری است. شما نمی توانید همه چیز را در مورد شغل خود کنترل کنید، و سازگاری وانطباق برای بقاء حیاتی است. اگر بیش از حد به یک نقشه متعهد هستید، ممکن است به خوتان صدمه بزنید.

3- نوشتن برنامه شغلی خود.

  • یک برنامه و طرح تجاری ایجاد کنید. یک برنامه کسب و کار به طور معمول آنچه را که شرکت شما انجام می دهد توصیف می کند (چه کسی آن خدمت را بکار می گیرد؟ و چه چیزی ارائه می دهد؟). در قالب تجزیه و تحلیل بازار ، شامل توضیحات مفصلی از محصول یا خدمات است و آینده مالی مورد انتظار شرکت شما را برای 3 تا 5 سال آینده طرح ریزی می کند. اگر درصدد جذب سرمایه گذاران هستید ، آنها می خواهند یک برنامه کاری دقیق و کامل را ببینید.
  • توضیحات شرکت را بنویسید. این باید مختصر خلاصه ای از کارهایی باشد که کسب و کار شما انجام می دهد، چه چیزی و چگونه برای اقناع آنها لازم است و چرا برتر از سایر سرمایه گذاری ها در نوع خود هستید. خاص و محکم باشید، آن را به عنوان ” معرفی سریع یا ارائه آسانسوری ” تصور کنید.
  • تجزیه و تحلیل بازار خود را ارائه دهید. اگر تحقیقات خوبی در زمینه بازار انجام داده اید ، باید بتوانید در مورد صنعت یا حوزه انتخابی خود، بازار مشتریان هدف و سهم بازار پیش بینی شده خود، صحبت کنید. این بخش باید تا حد امکان دقیق باشد، زیرا باید سرمایه گذاران را ترغیب کند که می دانید چه کاری انجام می دهید.
  • بخش مربوط به سازمان و مدیریت را درج کنید. حتی اگر شرکت شما در این مرحله تنها شما هستید، از این بخش استفاده کنید تا اطلاعاتی را در اختیار صاحب شرکت فرضی خود قرار دهید. برای سایر کارمندان نیز ، مسئولیت های آنها چیست؟ چگونه می توانید با گسترش کسب و کارتان سازمان بسازید؟ (آیا شما یک هیئت مدیره دارید؟ چگونه کارمندان شما سازمان خواهند یافت؟) سرمایه گذاران می خواهند بدانند که شما چه فکری درباره آینده شرکت خود کرده اید.
  • اطلاعاتی در مورد خدمات یا محصول خود ارائه دهید. این جایی است که شما می توانید، دقیقاً آنچه تجارت شما به مشتریان، ارائه می دهد، را در آن به بحث بگذارید. چه چیزی را ارائه می دهید؟ چه چیزی آن را پر خواهد کرد؟ چه مزیت های رقابتی نسبت به سایر محصولات مشابه دارد؟
  • استراتژی های بازاریابی و فروش خود را شرح دهید. در این بخش به چگونگی برنامه ریزی کسب و کارتان برای جذب و نگه داشتن مشتری می پردازید. چگونه می خواهید به مصرف کنندگان هدف خود برسید؟ چگونه می توانید از بازاریابی برای رشد مشاغل خود استفاده کنید؟ آیا در حال حاضر مشتریان بالقوه تان صف کشیده اند، یا باید به طور کامل از ابتدا شروع کنید؟
  • از قبل یک درخواست بودجه را تعیین کنید. اگر به دنبال سرمایه گذار یا وام بانکی هستید ، لازم است دقیقاً آنچه را برای شروع کار خود لازم دارید، بیان کنید. شما باید مبلغی را که برای خود سرمایه گذاری می کنید را معین کنید. چقدر پول از سرمایه گذاران خود می خواهید و از همه مهمتر، نحوه استفاده از این بودجه را در نظر بگیرید.
  • پیش بینی های مالی خود را تشریح کنید. اگر تازه کار را شروع کرده اید، احتمالا داده های مالی تاریخی زیادی برای استفاده و تحلیل ندارید. در ضمن شما باید وثیقه ای را در اختیار داشته باشید که می تواند وام شما را تضمین کند ، اما فقط آنچه را که می توانید بدون زمین خوردن از دست بدهید ، به میدان بیاورید.
  • در صورت لزوم ضمائم را اضافه کنید. اگر تازه کار را شروع کرده اید ، ممکن است بخواهید مستندات دیگری را نیز برای تقویت اعتبار خود درج کنید. مواردی از قبیل نامه های مرجع ، مدارک مهارتها یا سوابق اعتبار ، ممکن است مفید باشد.
  • خلاصه اجرایی جامع خود را بنویسید. این در واقع از همان ابتدای برنامه تجاری پیش می رود ، اما شما باید صبر کنید تا این چشم انداز اجرایی جامع را تا زمانی که قصد ادامه پروژه را برنامه ریزی کردید، کامل بنویسید. خلاصه اجرائیه “دورنمای کلی” از سرمایه گذاری شما به عنوان یک کل است: اهداف آن، بیانیه رسالت آن، و معرفی خود و شرکتتان است. به عنوان یک کارآفرین جدید، باید پیشینه و تجربه خود را در مورد محصول یا خدمات منتخب خود برجسته کنید. نباید بیشتر از یک صفحه باشد.

 

4-آماده سازی برای اوج گرفتن.

  • ایجاد یک معرفی سریع یا ارائه آسانسوری. این نوع از ارائه، معرفی سریع یا ارائه آسانسوری، نامیده می شود. زیرا باید به اندازه کافی مختصر و آموزنده باشد تا قابلیت شما را بشناساند، و اینکه شغل شما چه کاری انجام می دهد. نمای کلی از یک ایده، محصول، سرویس، پروژه، یا راه حل بهتری برای یک مسئله است و فقط برای شروع یک گفتگو طراحی می‌شود. معرفی آسانسوری، برای جلب توجه سریع مخاطبین طراحی می‌شود تا آنها را متقاعد کنید که به آنچه می‌خواهید بگویید توجه نمایند و بخواهند بیشتر در این مورد بشنوند. معمولاً زمان برای یک سخنرانی آسانسوری را بین ۳۰ ثانیه تا ۲ دقیقه در نظر می‌گیرند.
  • یک پاورپوینت بسازید که خلاصه ای از طرح و برنامه کسب و کار شما باشد. این باید کلیه اطلاعات موجود در برنامه کاری شما را خلاصه کند. شما باید در مدت زمان 15 دقیقه بدون عجله بتوانید آن را ارائه دهید.
  • سخنرانی خود را تمرین کنید. به احتمال زیاد در ابتدا در سخنرانی شغلی تان دچار وحشت و اضطراب شوید ، بنابراین تا می توانید تمرین کنید.
  • بازخورد دریافت کنید. احتمالاً در ابتدا اشتباهاتی خواهید داشت. از افرادی که با آنها تمرین می کنید، بازخورد صادقانه بخواهید. آیا شما ایده های خود را به وضوح بیان کرده اید؟ آیا درارائه ها دستپاچه شدید؟ خیلی سریع یا خیلی آرام صحبت کردید؟ از کجا باید توضیح بیشتری دهید، و آیا توضیحاتی وجود دارد که می توانید آنها را کاهش دهید؟

5- ایده های خود را به دیگران منتقل کنید.

  • شبکه سازی
  • ایجاد یک برند قوی یا برندسازی. شما باید بتوانید به طور حضوری و آنلاین، کسب و کار خود را با دیگران مرتبط کنید و این بدان معنی است که حضور پررنگی در برندسازی داشته باشید. کارت های ویزیت حرفه ای ، وب سایت و حساب های شبکه های اجتماعی که اطلاعات خود را در مورد شغل شما به روشی جذاب و منسجم ارائه می دهند، ایجاد کنید. این نشان می دهد که در مورد سرمایه گذاری خود جدی هستید. همچنین به افراد این فرصت را می دهد تا شما را جستجو کنند و درباره شما اطلاعات بیشتری کسب کنند.
  • از مخاطبین شبکه خود بخواهید تا شما را به سرمایه گذاران ارجاع دهند. این احتمال وجود دارد که در شبکه شما کسی را بشناسید که فردی را جستجو می کند که به دنبال چیزی برای سرمایه گذاری است. بسیاری از سرمایه گذاران به یک کارآفرین ، بمحض اینکه که توسط کسی که قبلاً می شناسند توصیه می شود، اعتماد می کنند.
  • به دنبال سرمایه گذاران باشید. ایده خود را به هر سرمایه گذار بالقوه بیان کنید تا بتوانید برای راه اندازی شرکت خود پول بدست آورید. نوع شغلی که شما شروع کرده اید به تعیین اینکه چه کسی می خواهد در آن سرمایه گذاری کند کمک خواهد کرد. شبکه سازی راهی عالی برای شنیدن نکات و فرصتهای سرمایه گذاری است.
  • فروختن. محصول خود را بفروشید و توزیع کنید. اگر درآمد کسب می کنید، پس در تجارت هستید! در این صورت ، تئوری های خود را در مورد بازار آزمایش می کنید. می فهمید که واقعاً چه چیزی مؤثر است و چه چیزی مؤثر نیست. همچنین برای ایده ها و پیشرفت های بیشتر تجدید نیرو می کنید. انعطاف پذیر باشید و سخت کوش باشید!

6- داشتن یک ذهنیت سالم

  • بفهمید که هیچ فرمول ثابتی برای موفقیت وجود ندارد. وینستون چرچیل تا ساعت 11 صبح در رختخواب می ماند ، زیرا دوست داشت در رختخواب کار کند. آلبرت انیشتین روزانه 12 ساعت می خوابید زیرا احساس می کرد نظم و ترتیب بیشتری به او می دهد. و به نظر می رسید که این فرمولها کاملاً مناسب آنها بود.
  • یک برنامه و طرح کسب و کار متناسب با زندگی تان ایجاد کنید . بسیاری از توصیه ها برای کارآفرینان در یافتن راه هایی برای ایجاد وقت خالی بین فعالیت های تجاری خود است. این کار را به روش دیگر انجام دهید و یک ساختار تجاری پیدا کنید که متناسب با زندگی شما باشد.
  • زیان‌گریزی. در اقتصاد و تئوری تصمیم‌گیری زیان‌گریزی اشاره به تمایل افراد برای جلوگیری و اجتناب از ضرر و زیان در مقابل سود به اندازه مشابه است. برای درک بهتر مسئله، گم نکردن یک ۵هزار تومانی بهتر از پیدا کردن یک ۵هزار تومانی است. برخی از مطالعات نشان داده‌اند که زیان‌های وارد شده از نظر روانی دوبرابر قدرتمندتر از سودها هستند. زیان‌گریزی برای اولین بار توسط آموس تورسکی و دانیل کانمن نشان داده شد. مطالعات روان‌شناسانه این ۲ نفر بر روی این مسئله نشان داد که عدم مطلوبیت یا احساس عدم رضایت (ناخرسندی) که از یک ضرر مالی با مقدار و میزان معین به افراد دست می‌دهد ۲ برابر میزان لذت و مطلوبیت (خرسندی) از سود به همان میزان است. این خود منجر به ریسک‌گریزی افراد می‌شود، زیرا زمانی را افراد به بررسی نتایج حاصل از سودها و زیان‌های خود می‌کنند. ترجیح افراد ابتدا به ضرر نکردن در مقابل سود کردن است.
  • واقع بین باش. شروع کسب و کار در حالی که جریان دیگری از درآمد وجود دارد همراه با استرس کمتری است.
  • تعطیل شوید چند روز مرخصی بگیرید یا به طور مرتب به تعطیلات بروید. برای شارژ مجدد باتری های خود، مدتی وقت بگذارید و به خودتان فرصت دهید. مرتباً با یک چشم انداز تازه کار خود را دوباره ارزیابی کنید.

نتایج:

نکات مثبت:

  1. لزوماً مجبور نیستید به تنهایی بروید. به خصوص برای استارت آپ های جدید مانند موسسات حقوقی یا رستوران ها ، داشتن تیمی از افراد با تجربه و مهارت در این زمینه شانس موفقیت شما را افزایش می دهد.
  2. کارآفرینی کار سختی است ، حتی اگر موفق باشید. سعی کنید روابط سالم با دوستان و خانواده خود داشته باشید تا بتوانید پشتیبانی عاطفی مورد نیاز خود را داشته باشید.
  3. هنگامی که موفق شدید ، شکایت نکنید. مشاغل مجبورند به طور مداوم با تغییر نیازهای بازار و خواسته های مشتری سازگار شوند ، حتی اگر خوب عمل کنند. به شبکه سازی ، ارتباط با مشتریان و نوآوری ادامه دهید.
  4. درمورد محصولات خود از نظرات مشتریان استفاده کنید. این کمک می کند تا بدانید چه چیزی را در محصولات خود بهبود بخشید.

هشدارها:

80 درصد مشاغل کوچک در 18 ماه اول شکست می خورند. حتی اگر همه کارها را به درستی انجام دهید، شکست همیشه یک گزینه روی میز است! بنابراین در حالی که باید به خودتان اعتقاد داشته باشید، باید خطرات مورد پیش روی خود را نیز بفهمید و این احتمال را بپذیرید که اولین شغل شما به شکلی که شما انتظار دارید، نتیجه بخش باشد ،شکل نگیرد.

امیدواریم که این مقاله کمکی کرده باشد تا ذهنیتی درست تر نسبت به کارآفرینی و ایجاد یک کسب و کار پیدا کرده باشید. در وب سایت اسمارت لنسر ما همیشه سعی میکنیم که استارتاپ ها و ایده های موفق را معرفی کنیم تا شما با مطالعه آنها بتوایند ایده و کسب و کار خود را راه اندازی کنید. می توایند تمام مطالب در مورد استارتاپ های روز دنیا را در اینجا مطالعه کنید.

کارآفرین خود باشید قسمت اول

کارآفرین خود باشید قسمت دوم 

منابع:

businessalligators

entrepreneur

learnhowtobecome

wikihow

wikipedia