برنامه برخی شرکتهای حاضر در ایستگاه اف
حضور مایکروسافت
مایکروسافت یک برنامه استارتاپی جدید هوش مصنوعی (AI) را در ایستگاه اف پاریس راه اندازی میکند.
زمانی که مایکروسافت به شتابدهنده استارتاپ در پاریس میآید، استراتژی خود را دوباره تجدید میکند. اکنون این شرکت بر هوش مصنوعی تمرکز دارد؛ که این امر منجر به یک برنامه جدید استارتاپی هوش مصنوعی (AI) در ایستگاه اف، خواهد شد. مایکروسافت چندین سال یک شتاب دهنده استارتاپی در Sentier داشت. بعد از بازگشایی ایستگاه اف در پایان ماه ژوئن، این شرکت قصد دارد با مشارکت INRIA منحصرا روی هوش مصنوعی تمرکز کند و همه چیز را به پردیس استارتاپی منتقل کند.
کریستوف شاو (Christophe Shaw)، عضو هیات مدیره اجرایی مایکروسافت فرانسه، گفته است: “ما فکر میکنیم که برای اولین بار، 5 یا 6 استارتاپ، که میتوانند اکوسیستم پیرامون INRIA و خودشان را پرورش دهند، انتخاب میکنیم. ایده این است که در نهایت 100 استارتاپ در این باشگاه داشته باشیم. اولین استارتاپی که به این برنامه پیوست، Recast.ai بود. محصول این استارتاپ فرانسوی، ایجاد یک سرویس برای ساختن، راه اندازی و مدیریت ربات چت (chatbots)، میباشد. این شرکت همچنین مراقب میزبانی این رباتها نیز است. رباتهای چندین شرکت بزرگ فرانسوی به Recast.ai تکیه کردهاند. پاتریک جوبتر (Patrick Joubert)، یکی از بنیانگذاران و مدیر عامل شرکت، به ما گفت: “ما خوش شانس بودهایم که مایکروسافت از همان ابتدای بازنویسی ما را در نظر گرفت. ما از مایکروسافت آزور (Azure) برای میزبانی سرویسهایمان استفاده کردهایم.”
تیم Recast.ai مشتاق است تا در کنار سایر افراد مرتبط با هوش مصنوعی کار کند، تا بتوانند از یکدیگر یاد بگیرند. به عنوان بخشی از برنامه، آنها میتوانند با کارشناسان مایکروسافت و محققان INRIA صحبت کنند. همچنین مشتریان جدید بیابند. شاو (Shaw) گفت: “ما قصد سرمایه گذاری یا به دست آوردن استارتاپی از طریق این برنامه، نداریم.” مایکروسافت قصد کمک به تمام شرکتهای دیگر با برخی مزایای توسعه دهندگی، در ایستگاه اف را دارد. اگر در ایستگاه اف کار میکنید، مایکروسافت آزور (Azure) در بخشی از برنامه خود برای کمک به استارتاپهای سیستم، به صورت خودکار، اعتبار رایگان اعطا میکند. شاو گفت: “در نهایت، ما میخواهیم یک رویداد را در ایستگاه اف، از ارائههای فنی گرفته تا کارگاههای کسب و کار را میزبانی کنیم. این شرکت میخواهد یک فضای کوچک برای میزبانی این رویداد در ایستگاه اف، داشته باشد؛ و هر فردی از ایستگاه اف قادر به حضور در آن رویدادها خواهد بود.
داستان مشارکت شرکت آرایشی اورآل (L’ORÉAL) با ایستگاه اف
کمپانی L’Oréal با ایستگاه اف برای اجرای شتاب دهنده زیبایی جهانی در بزرگترین پردیس استارتاپ جهان، شریک شده است.
L’Oréal حامی رسمی شتاب دهنده زیبایی منحصر به فرد در ایستگاه اف، برای میزبانی یک اکوسیستم استارتاپ در زیر یک سقف طراحی شده است. شتابدهنده زیبایی L’Oréal به 20 استارتاپ مرحله اولیه با استعداد بالقوه زیاد که تاریخ شروعشان کارشان از ژانویه 2018 باشد، خوش آمدگویی میکند. پیشرفت آنها را با ارائه مربیگری استراتژیک و پشتیبانی عملیاتی، شتاب میبخشد.
لوبومیا روشه (Lubomira Rochet)، مدیر ارشد دیجیتال، L’Oréal، میگوید: “مشارکت ما با ایستگاه اف استراتژیک است، زیرا به برقراری ارتباط، همکاری و حمایت از افزایش ایجاد نسل کارآفرینان تازه کار زیبایی، به ما کمک میکند. ما از فراهم آوردن، موقعیت مناسب برای استارتاپهای زیبایی ساکن در ایستگاه و مربیگری در میان گروههای برند، آزمایشگاهها و تیمهای کسب و کار برای شتابدهی و توسعه آنها، هیجان زده هستیم.”
سوال- کدام استارتاپ میتواند برای ورود به برنامه مشترک ما درخواست دهد؟
ما در حال پذیرفتن برنامههای کاربردی برای شروع کار در 3 زمینه اصلی است:
– مارکهای زیبایی که نوآوریهای محصول منحصر به فرد در جهان دارند و برپایه آرایش، مراقبت از پوست، مراقبت از مو و عطر تمرکز میکنند.
– استارتاپهای فناوری که قابلیتهای خاصی در بخشهای زیر دارند: واقعیت افزوده، واقعیت مجازی، هوش مصنوعی، یادگیری ماشین و تجارت اجتماعی.
– شرکتهایی که در مراحل ابتدایی قرار دارند، بر روی خدمات دیجیتال در زیبایی شامل دستگاهها، ابزارهای تشخیصی، شخصی سازی یا سفارشی سازی محصول و همچنین پلتفرمهای خدمات (موتورهای رزرو، بازار فروش اجتماعی و غیره)، تمرکز دارند.
سوال- استارتاپ شما چه خدمات پشتیبانی دریافت خواهد کرد؟
کارآفرینان زیبایی انتخاب شده برای ورود به برنامه شتابدهندگی L’Oréal خدمات زیر را دریافت خواهند کرد:
- پشتیبانی استراتژیک L’Oréal
– مربیگری از یک تیم اختصاصی L’Oréal
– دسترسی به سهامداران اصلی در گروه از سراسر جهان
– پتانسیل اثبات پروژههای مفهومی با هزینههای صوری
– تخصص گروه در صنعت زیبایی
- پشتیبانی عملیاتی از ایستگاه اف
– یک شبکه منحصر به فرد از بنیانگذاران استارتاپ انتخابی
– امکانات چندگانه: دسترسی به هر چیزی که یک استارتاپ نیاز دارد (از مشاور حقوقی تا اینترنت نامحدود)
– رویدادهای اختصاصی پردیس با کارآفرینان سطح بالا
سوال- چگونه برنامه کار میکند؟
استارتاپها در مدت 6 تا 12 ماه به برنامه وارد میشوند. این برنامه به صورت زیر تشکیل شده است:
– یک دوره زمان بندی در شتابدهنده
– ایجاد اثبات مفاهیم با مارکهای آزمایشی و تیمهای بازار
– هنگامی که اثبات مفهوم یا امکان سنجی موفق باشد، در یک دوره مقیاس پذیر از شبکه قدرتمند گروه در سراسر جهان استفاده میشود
– خلاصه ای از آموزشهای کلیدی
– فراغت استارتاپ از شتابدهنده
داستان موفقیت
وقتی ایستگاه اف در ژانویه، گشایش یافت، فرانسه غرق در شادی شد، اما این کار خالی از مشکلات نبود. ورزا میگوید، حتی پس از گشایش هم، مرکز در فاز بتا بطور ثابت، با پیمانکارانی که در 31 برنامه مختلف حضور دارند همکاری دارد. وقتی ما پردیس را بازگشایی کردیم، ساخت و ساز تمام شد، اما چیزهای زیادی وجود داشت که آماده نبودند. سیل باعث تاخیر شد، تیم از برنامه ریزی عقب افتاد و بازدیدکنندگان مشکلات خود را با مشکل دسترسی و اختلال سیستم رزرو اتاق تجربه کردند. هنوز هم این مشکلات که همانند دندان درد هستند، نمیتوانند مانع رشد و ترقی و شکوفایی کسب و کارهای سر زنده شوند.
یک موفقیت اولیه، استارتاپ recast.ai بود که، یک کسب و کار پاریسی در حوزهی رباتهای گقتگو به شمار میآید. این استارتاپ در ماه ژانویه توسط برنامه SAP از برنامه هوش مصنوعی مایکروسافت (Microsoft AI) به دست آمد. صدها استارتاپ جدید نیز در حال حاضر در مرحلهی افزایش منابع مالی هستند، عمدتا به این دلیل که ایستگاه اف به استقرار آنها در روی نقشه کمک کرده است.
به نظر میرسد، هر ماه این مرکز، بازدیدکننده مشهوری دارد؛ از جمله مهمانان گذشته، میتوان از، شریل ساندبرگ از فیسبوک (FaceBook)، سام آلتمن از وای کامبینتور (YCombinator) و سیاستمداران مهمی مانند، رئیس جمهور آرژانتین و نخست وزیر نروژ، نام برد.
وی اضافه کرد، ایستگاه اف درحال تبدیل شدن به یک مقصد است. وقتی مردم به فرانسه یا اروپا میآیند، حالا به ایستگاه اف میآیند. مردم واقعا به استارتاپهای ما توجه میکنند… این به آنها خاصیت دیده شدن و اعتبار بزرگی میدهد که قبلا فکرش را هم نمیکردند.
ایجاد یک فرهنگ جدید استارتاپی
با بیش از یک دهه تجربه در بخش تکنولوژی فرانسه یکی از بزرگترین مأموریتهای ورزا در ایستگاه اف این است که فرهنگ استارتاپ را برای بهتر شدن در فرانسه و فراتر از آن شکل دهد.
به گفته ورزا، 60 درصد از جوانان فرانسه میخواهند که کسب و کار خود را بسازند، و از نظر حجم سرمایه گذاری، فرانسه در راس اروپا پیشتر از انگلیس و آلمان است. با این حال، بازیگران نوآورانه این کشور قبلا “کوچک و پراکنده بودند” و نتوانسته بودند منعکس کننده جمعیت متنوع فرانسه باشند. ورزا میگوید، ما باید مطمئن شویم که نوآوری را مهم میدانیم و تنها راه انجام آن، این است که افراد از هر نوعی در هر پروژهای بتوانند کار کنند. یعنی اگر هرکسی در مرکز، مدرک MBA مشابهی، از هر موسسه مشابهی داشته باشد، پس همه آنها باید در پروژههای یکسانی کار کنند و این کار جالب نیست.
این به این معنی است که ورزا، ایجاد نوآوری دسترس پذیر از طریق انواع مختلف برنامهها، را هدایت میکند.
برای مثال، دیجیتال (DigiTal) یک شرکت تجاری در برنامه مبارزان (Fighters) ایستگاه اف است، همانطور که میدانیم، برنامه مبارزان ایستگاه اف، یک جریان توانمند سازی کارآفرینان، با زمینههای ضعیف اجتماعی و اقتصادی، است. بنیانگذار دیجیتال، تالی فافانا (Tally Fofana)، دو سال را در زندان بدلیل دزدی اتومبیل سپری کرده بود. در حال حاضر تیم فافانا در حال توسعه نرم افزار ضد سرقت بر اساس دانش خودش از آسیب پذیریهای امنیتی است.
ورزا میگوید، آنها با تعدادی از شرکتها کار میکنند و با برخی سرمایه گذاران سنگین وزن در فرانسه سرمایه گذاری میکنند.
همچنین TechShop اولین فروشگاه خارج از ایالات متحده خود را در ایستگاه اف باز کرد. آنها در زمینه دستگاههای CNC و برش و نجاری در آمریکا کار میکنند. Vente-privée نیز یک برنامه استارتاپی باز خواهد کرد و انکوباتور HEC پاریس به آنجا نقل مکان خواهد کرد.
یکی دیگر از کسب و کارهای مبتنی بر بانوان در ایستگاه اف، یووكا (Euveka) است، که در زمینهی تکنولوژی لوكس فعالیت میکند در حال حاضر در برنامه ارائه دهنده کالاهای لوکس لوئیز ویتون (LVMH)، قرار دارد. بنیان گذار آن آدری لاور برگنتال (Audrey-Laure Bergenthal) برای کمک به طراحی لباسها، مانکنهای متصل به ربات را ساخته است. ورزا میگوید، او یا روباتها را میفروشد یا آنها را به سازمانهای مختلف اجاره میدهد. کسب و کارشان واقعا در حال رشد و بالا آمدن است.
در فرهنگ جدید استارتاپی ایجاد شده، حتی انتظارات ورزا از زندگی استارتاپها برای بهتر شدن، به چالش کشیده شده است. برای مثال، او برخی پیشبینیها از وضع استارتاپهای پردیس کرده بود، مانند اینکه استارتاپها بدون توقع، در شب و حتی در آخر هفته نیز کار خواهند کرد. ورزا میگوید، برخی وجود دارند اما هنوز در اکثریت نیستند. اکثریت، تمایل به کار روزانه در روال معمولی دارند.
یکی دیگر از کسب و کارهای مبتنی بر بانوان در ایستگاه اف، یووكا (Euveka) است، که در زمینهی تکنولوژی لوكس فعالیت میکند در حال حاضر در برنامه ارائه دهنده کالاهای لوکس لوئیز ویتون (LVMH)، قرار دارد. بنیان گذار آن آدری لاور برگنتال (Audrey-Laure Bergenthal) برای کمک به طراحی لباسها، مانکنهای متصل به ربات را ساخته است. ورزا میگوید، او یا روباتها را میفروشد یا آنها را به سازمانهای مختلف اجاره میدهد. کسب و کارشان واقعا در حال رشد و بالا آمدن است.
در فرهنگ جدید استارتاپی ایجاد شده، حتی انتظارات ورزا از زندگی استارتاپها برای بهتر شدن، به چالش کشیده شده است. برای مثال، او برخی پیشبینیها از وضع استارتاپهای پردیس کرده بود، مانند اینکه استارتاپها بدون توقع، در شب و حتی در آخر هفته نیز کار خواهند کرد. ورزا میگوید، برخی وجود دارند اما هنوز در اکثریت نیستند. اکثریت، تمایل به کار روزانه در روال معمولی دارند.
سخن آخر
یک تحقیق در سال 2015 از BNP Paribas روی سه هزار نفر در سن 15 تا 20 سال، نشان داد، که 47 درصد خواهان شروع کسب و کار خود بودند. افراد، روند کلاسیک پیش رو برای استخدام، حتی با قراردادهای (CDI)، که امن ترین قرارداد کار در فرانسه است و شغلهای دائمی متفاوتی در بر دارد را، در این تحقیق رد کردند، زیرا 53 درصد میخواستند که رئیس خود باشند و 84.5 درصد آنها میخواستند کار پرشوری را که احساس میکردند درگیرش هستند، را داشته باشند. مطالعه اخیر توسط NUMA و رولاند برگر از 375 استارتاپ نشان داد که 72 درصد، کسب و کار خود را برای یک چالش آغاز کرده اند. اثبات شده است که این تغییر نگرش نسبت به اشتغال، همراه با افزایش تامین مالی و امکانات برای کارآفرینان، در ایجاد اکوسیستم استارتاپی فرانسه، عناصر مثمر ثمر بوده است.
در روزهای آینده، هزاران نفر به ایستگاه اف نقل مکان، خواهند کرد. نمیتوان با اطمینان بیان کرد که ایستگاه اف قصد دارد به شدت چهره اکوسیستم تکنولوژی در پاریس را تغییر دهد. اما مطمئنا، این یک حرکت اجتماعی عالی است که چهره فرانسه را جذاب تر از همیشه میکند. در نهایت، هدف این است که یک بنگاه ایجاد شود تا دیگران نیز بتوانند در آن تحت نام ایستگاه اف سرمایه گذاری کنند. اگر هدف از این سرمایه گذاری فقط بردن سود مالی، نباشد، قطعا این حرکت نشان دهنده این است که یک گام بزرگ برای متقاعد کردن جامعه استارتاپی، در مورد حمایت گسترده و همه جانبه از کارآفرینان، برداشته شده است.
- جهت مطالعه ایده های استارتاپی بیشتر می توانید از طریق این لینک اقدام فرمایید.
- لیست کامل کتاب ها حوزه موفقیت را در اینجا پیدا کنید.
- برای آشنایی با افراد موفق در حوزه استارتاپ و کسب و کارهای نوپا اینجا را کلیک نمایید.
- شتاب دهنده های بزرگ در حوزه استارتاپی را از اینجا پیدا کنید.
- دسترسی به مجموعه مقالات حوزه استارتاپی از اینجا.
منابع