در قسمت‌های اول و دوم با این مجموعه بزرگ شتابدهی در اروپا آشنا شدیم. حال زمان آن است که مطالبی در مورد پرداخت‌ها و جوایزی که توسط استارتاپ مونیخ اعطا می‌گردد اطلاعات بیشتری به دست بیاوریم. هر ساله در بین استارتاپ‌های موجود، یک استارت‌آپ به عنوان بهترین استارت‌آپ سال شهر مونیخ انتخاب می‌شود و طی مراسمی یک جایزه 5 هزار یورویی توسط شهردار مونیخ به اعضای این استارت‌آپ منتخب اعطا می‌گردد. در نهایت، هدف این شتاب‌دهنده آن است که شهر مونیخ و مناطق اطراف آن را به اولین انتخاب برای جوانان خلاقی که در این عرصه وارد شده‌اند تبدیل بکند و به مرکزی برای شکل‌گیری شرکت‌های جوان در حال رشد در سطح قاره‌ی اروپا تبدیل شود.

قدرت اقتصادی مونیخ ریشه در ترکیبی سالم از بازیگران اقتصادی و بنگاه‌های کوچک و متوسط (SME) نوآورانه جهانی دارد؛ که همه در صنایع قدرتمند با رشد سریع، کار می‌کنند. برای استارتاپ‌هایی که به دنبال مشتری، شریک و بودجه هستند، شرایط استارت‌آپ مونیخ به دلایل زیر ایده آل است:

1. طیف وسیعی از مشتریان و شرکای تجاری: مونیخ به استارتاپ‌ها امکان دسترسی به مشتریان و شرکای B2B را در بین بازیگران نوظهور جهانی، بنگاه‌های کوچک و متوسطی (SME) که قهرمان پنهان (hidden champions) هستند، شاخص‌های سهام، مسیر کارایی، لیست شرکت‌ها و بورس آلمان را فراهم می‌کند.
2. به عنوان یک مرکز فناوری اطلاعات، مونیخ بالاتر از پاریس و لندن در جایگاه اول در اتحادیه اروپا قرار دارد.
3. مونیخ بالاترین محل تجمع تکنولوژی پیشرفته آلمان است؛ صنایع آینده فناوری اطلاعات، فناوری‌های نوین، تکنولوژی پزشکی، صنایع خلاق و رسانه‌ها، تا صنعت خودرو سازی و هوا و فضا همه و همه، در آن عرضه می‌شود.
4. دسترسی به استعدادهای برتر: 17 دانشگاه در مونیخ دارای دوره‌های تکنولوژی قابل توجه هستند. مونیخ بزرگترین مکان برای تحصیلات عالی آلمان است. دو دانشگاه برتر و تعدادی دیگر از دانشگاه‌ها و موسسات تحقیقاتی- از جمله انجمن فرن هوفر (Fraunhofer Society)، انجمن ماکس پلانک (Max Planck Society)، مرکز تحقیقات بهداشت محیط زیست آلمان (German Research Center for Environmental Health) و مرکز دیجیتالیزاسیون (digitalization center ZD.B) – با تربیت نیروی کارآمد، ماهر و نخبه کمک شایانی به پیشبرد تکنولوژی در این محل، می‌کنند.
5. مونیخ به محل اقامت حدود 30 شتاب دهنده، انکیوبیتور یا مراکز رشد تبدیل شده است.
6. مرکز نوآوری و کسب و کار خلاق جدید مونیخ (MUNICH URBAN COLAB)، بر روی راه حل‌های شهر هوشمند (Smart City) تمرکز دارد. محل آن در شمال غربی قسمت مرکزی قرار دارد و قرار است، تا سال 2020، فضایی به 250 استارت‌آپ، کارگاه، یک کارگاه نمونه اولیه، یک کافی‌شاپ و یک محل رویداد، در آن عرضه شود.
7. اولین مرکز دیجیتال و بودجه فدرال در مونیخ: از سال 2016، مرکز جابجایی (Mobility Hub) و مرکز InsurTech hub از استارتاپ‌های نوآورانه در این دو صنعت خاص حمایت کرده اند.
8. دسترسی به فن آوری: مؤسسات تحقیقاتی دولتی، یک شعبه ثبت اختراع قوی، انحصاری با زیربنای عالی دانشگاهی، در پایتخت بایرن دارند. در مونیخ، حدود 16000 نفر در تحقیق و توسعه دانشگاهها مشغول به کار هستند. همچنین تعداد کارمندان بخش شرکتی تقریبا 20500 متخصص تحقیق و توسعه هست.

 

تجربه در بازارهای بین المللی، تمرکز شدید در تحقیقات و نوآوری و یک بازار کار بسیار پویا، ویژگی‌های مشخصی از حیات اقتصادی مونیخ است. برای استارتاپ‌هایی که قصد ادامه رشد و گسترش در بازارهای بیشتر را دارند، استارت‌آپ مونیخ نکات و مزایا زیر را برایشان فراهم می‌کند:

  •  مستقیما از استارت‌آپ به نوآور برتر: نظرسنجی اخیر مجله کسب‌و‌کار ماهانه آلمانی (brandeins) تحت عنوان: ” نوآورترین شرکت‌های 2018 آلمان ” دریافت که مونیخ با 64 شرکت نوآورانه، از شهرهای دیگر آلمان بسیار خلاق‌تر است. هنگامی که به این لیست نگاه می‌کنید، از دهه اول قرن بیستم می‌توانید استارتاپ‌های تاسیس شده تا کنون را ببینید.
  •  سرمایه کار‌آفرینی (Venture Capital) در مونیخ: بیش از 50 سرمایه‌گذاری خطر پذیر و شرکت سهامی خصوصی با نقاط اختصاصی تماس برای استارتاپ‌ها، در مونیخ دفتر رسمی دارند.
  • رویدادهای استحکام دهنده (Pitch events): مرکز کارآفرینی LMU، UnternehmerTUM، و موسسه Fraunhofer به طور مشخص تماس با سرمایه‌گذاران ملی و بین المللی را هدف قرار می‌دهد. کنفرانس‌هایی مانند سرمایه‌گذاری Fraunhofer، MUST، BioAngels، کنفرانس سرمایه‌‌گذاری BayStartUP، Bits & Pretzels، سرمایه‌گذاری Wiesn و Cashwalk، انجمن‌هایی هستند که استارتاپ‌های امیدوار کننده و سرمایه‌گذاران مناسبشان را گرد هم می‌آورد.
  •  استارت‌آپ مونیخ راه را در سطح ملی رهبری می‌کند: مثلا در سال 2017، شرکت تکنولوژی درمانی (inveox)، از مونیخ، بین 50 شرکت استارت‌آپی برتر در مسابقات استارت‌آپ آلمان، مقام نخست را از آن خود کرد.
  •  در مونیخ، سرمایه‌گذاری در مقیاس بزرگ نیز به خوبی کار می‌کند: در چند سال گذشته مبلغ زیادی توسط بازیگران بزرگ اقتصادی – مانند، سرمایه‌گذاری (Lilium) با 90 میلیون یورو در سپتامبر سال 2017 – به دست آمده است.
  •  مونیخ آشنا به عرضه اولیهٔ سهام (IPO): در اکتبر 2017، شرکت مونیخی متخصص شبکه‌های ارتباطی مبتنی بر لیزر (Mynaric AG)، سهام خود، به ارزش 27.3 میلیون یورو در بورس اوراق بهادار، عرضه کرده است. یکی دیگر از استارتاپ‌های مونیخ، به نام windeln.de، نیز در ماه مه سال 2015 عرضه عمومی شد. Celonis نیز در حال برنامه‌ریزی برای عرضه سهامش است. دیگر شرکت‌های استارت‌آپی مونیخ که قبلا IPO را راه‌اندازی کرده‌اند، Scout24 Group، Mytheresa و JouleX می‌باشند.

در این مقاله کوتاه دیدیم که استارت‌آپ مونیخ به سوالات کارآفرینان جوان پاسخ می‌دهد. سوالاتی مانند: چه کسی وجود دارد تا کارآفرینان جوان را تشویق کند؟ چگونه می‌توانم در یک استارت‌آپ شروع به کار کنم؟ چگونه می‌توانم با سرمایه گذاران تماس بگیرم؟
شروع کار همیشه سخت ترین بخش است؛ به همین دلیل است که بخش خدمات استارت‌آپ مونیخ به جوانان مستعد با نکات عملی و سازمان‌هایش، برای برقراری تماس در مرحله اولیه استارت‌آپ و فراتر از آن، کمک می‌کند. در این مبحث، در مورد عوامل موثر استارت‌آپ مونیخ برای موفقیت استارتاپ‌ها اطلاعات کسب کردیم؛ یعنی با چگونگی راهبری این مرکز، در سه حوزه، انجمن (اتصال و الهام بخشی)، شتاب دهندگی و آموزش (سخنرانی در دانشگاه‌ها و شرکت‌ها) و دیگر حوزه‌ها در فرآیند شکل گیری تا بلوغ و بالندگی استارتاپ‌ها آشنا شدیم.

منابع:

munich-startup

crunchbase

gcb

leading-center-innovation

muenchen